S01E04 - Marketing vagy reklám? - Fogalmak tisztázása egyszerűen
Hallgasd vagy olvasd az epizódot!
Leirat
Üdvözöllek a Digitális Kertemben! Válóczi Károly vagyok, és ma egy gyors, de rendkívül fontos témát tisztázunk: Mi a különbség a marketing és a reklám között?
Képzeld el, hogy bemész egy kertészeti boltba, és azt mondod: 'Kérek egy kertet!' A boltos meg néz rád, hogy 'Jó, de mit szeretnél? Magvakat? Műtrágyát? Ásót?' Te meg mondod: 'Nem tudom, csak egy kertet!'
Nos, pontosan ezt csinálják a magyar vállalkozók a marketinggel és a reklámmal. Összekeverik őket, és aztán csodálkoznak, hogy miért nem működnek a 'marketing' erőfeszítéseik.
A mai epizód végére te már pontosan tudni fogod, hogy mikor mit csinálj, és végre érteni fogod, miért nem hozott eredményt eddig az, amit marketingnek hittél.
Oké, kezdjük a legalapvetőbb dolgokkal, mert ezt sokan nem tudják:
A REKLÁM - ez egy konkrét üzenet, amit fizetsz azért, hogy az emberek lássák. Például a Facebook-on fizetsz 5000 forintot, hogy 1000 ember lássa a posztod.
Ez reklám.
A MARKETING - az egy komplex folyamat, aminek a reklám csak egy kis része. Ide tartozik minden: hogy mit árulsz, mennyiért, hol, hogyan, kinek.
Ez egy egész stratégia.
Hogy ezt jobban megértsd:
- A REKLÁM olyan, mint amikor műtrágyát szórsz a kertre.
- A MARKETING pedig maga a teljes kertészkedés: talaj előkészítése, magvetés, öntözés, gyomtalanítás, betakarítás - minden!
Vegyük Évát aki cukrászdát üzemeltet Szegeden. Éva azt mondja: 'Csinálok marketing-et!', és felad egy Facebook hirdetést a süteményekről.
De várj! Éva reklámot csinál, nem marketinget!
Marketing az lenne, ha Éva:
- Megvizsgálná, hogy ki a célközönsége (anyukák? fiatalok? nyugdíjasok?)
- Kitalálná, hogy mit áruljon nekik (torták? kávé?)
- Eldöntené, hogy mennyiért (prémium? kedvező?)
- Megtervezné, hogy hol találkozzon a vásárlókkal (bolt? rendezvények? online?)
ÉS CSAK EZUTÁN csinálna reklámot!
Most vizsgáld meg, mit csinálsz!
- Ha csak hirdetéseket adsz fel → reklámozol
- Ha csak posztolsz Facebook-on → reklámozol
- Ha csak szórólapokat osztogatsz → reklámozol
De ha megfontolod, hogy:
- Kinek árulsz
- Mit árulsz
- Miért válasszanak téged
- Hol találkozol velük
- Hogyan építed a kapcsolatokat
→ AKKOR már "marketingelsz"!
Azért, mert ha csak reklámozol marketing nélkül, olyan, mintha műtrágyát szórnál rossz talajba. Kidobod pénzt.
De ha van marketing stratégiád, akkor a reklám csak egy eszköz, ami segít elérni a céljaidat.
Gyorsan teszteld mégegyszer magad:
- Tudod, hogy pontosan kik a vásárlóid? (Nem 'mindenki'!)
- Tudod, hogy miért válasszanak téged a versenytársak helyett?
- Van terved arra, hogyan építesz kapcsolatot az ügyfeleiddel?
Ha bármelyikre 'nem' a válaszod, akkor nincs marketing stratégiád.
Van reklámozásod, de nincs marketinged.
Most azt csináld, hogy mielőtt bármekkora összeget költenél reklámra:
- Írd le 1 mondatban: Kik a vásárlód?
- Írd le 1 mondatban: Miért válasszanak téged?
- Írd le 1 mondatban: Hol tudnak majd találkozni veled?
Ha megvan ez a 3 mondat, akkor van marketing alapod. Ha nincs, akkor ne költs reklámra egy forintot sem!
Szóval, összefoglalva:
A reklám egy eszköz, a marketing egy stratégia. A reklám nélkül lehet marketing, de marketing nélkül a reklám csak pénzkidobás.
Ahogy nem kezded műtrágyázással a kertészkedést, hanem talaj előkészítéssel, úgy a vállalkozásodban se kezd a reklámmal, hanem a marketing stratégiával.
Mit ültess el ma? Reggel, még mielőtt bármit csinálnál, fejezd be ez a 3 mondatot:
- Az én vásárlóim ... (konkrét leírás)
- Engem azért választanak, mert ... (egyedi értékajánlatod)
- Én itt találkozom a vásárlóimmal ... (konkrét helyek/platformok)
Miért pont ezeket? Mert ezek nélkül minden reklám csak találgatás. De ha megvan ez a 3 mondat, akkor holnap már tudatosan fogsz "marketingelni"!
Hétfőn folytatjuk, és arról beszélünk, hogyan határozd meg pontosan, kinek árulsz. Mert a 'mindenki' nem válasz! Ez épül arra, amit ma tanultunk.
És ne felejtsd el: írd oda a Digitális Kertkörbe messengeren e 3 mondatodat! Kíváncsi vagyok, hogyan fogalmazod meg a saját vállalkozásoddal kapcsolatban.
Minden további információt megtalálsz ITT a Digitális Kertemben, és ne felejtsd el feliratkozni a podcastomra!
Köszönöm, hogy végighallgattál!
Hétfőn folytatjuk ... addig is öntözz rendszeresen, és ne keverd össze az eszközt a stratégiával!
Kapcsolódó tartalom:
Link | Kapcsolódó témák | Utoljára módosítva |
---|---|---|
S01E03 - Mi az a marketing valójában? - Miért nem működnek a kampányaid? |
|
2025. 09. 02. |
S01E02 - Az első virágmagok vetése - Hogyan kezdtem el a digitális eszközökkel való rendszerezést? |
|
2025. 09. 02. |
S01E01 - Digitális Kertem bemutatkozás - Hogyan segít a vállalkozásod digitális növekedésében? | - | 2025. 09. 01. |