S01E03 - Mi az a marketing valójában? - Miért nem működnek a kampányaid?

Hallgasd vagy olvasd az epizódot!

Leirat

Üdvözöllek a Digitális Kertem legújabb epizódjában! Válóczi Károly vagyok, és örülök, hogy itt vagy velem ebben a különleges kertben, ahol magokat fogunk ültetni és növényeket nevelni a vállalkozásod növekedéséhez.

Ma egy nagyon fontos, alapvető kérdéssel indítunk, ami valószínűleg megváltoztatja azt, ahogy a marketingre gondolsz.

Képzeld el, hogy egy barátoddal sétálsz egy gyönyörű kertben. Látod a színpompás virágokat, a gondozott gyepet, a harmóniában elhelyezett bokrokat. A barátod rámutat egy különösen szép rózsára és azt mondja: 'Nekem is ilyen kertem lenne, ha lenne egy ilyen rózsám!'

De te, mint tapasztalt kertész, tudod, hogy ez a rózsa csak a jéghegy csúcsa. Mögötte ott van a gondosan előkészített talaj, a megfelelő tápanyagellátás, az évszakokhoz igazított gondozás, a hosszú távú tervezés.

Most pedig egy kérdést teszek fel neked, ami talán megállít egy pillanatra:
Amikor marketingről beszélsz, valójában mire gondolsz? Egy Facebook hirdetésre? Egy szép Instagram posztra? Vagy esetleg egy szórólapra?

Ha most még habozol a válasszal, ne izgulj, pont ezért vagyunk ma itt, a kertben, hogy választ kapjál.

A mai epizód központi gondolata egy egyszerű, de mélyreható igazság: A marketing nem az, amire a legtöbb magyar kisvállalkozó gondol.


Sok magyar vállalkozó - és most ne vedd magadra, ha esetleg te is közéjük tartozol - azt hiszi, hogy marketing az, amikor Facebook hirdetést indít. Vagy amikor csinál egy szép Instagram oldalt. Vagy amikor kinyomtat pár szórólapot.

Én magam is így gondolkodtam sok sok évvel ezelőtt. Emlékszem, amikor indítottam az első hirdetésemet, azt hittem, hogy ha felteszek egy Facebook hirdetést 10.000 forintért, majd csak jönnek az ügyfelek. Nos, nem jöttek. És akkor azt gondoltam, hogy a Facebook rossz, próbáljuk a Google hirdetést. Az sem működött. Aztán jött az Instagram, aztán a TikTok... és a végén ott álltam, hogy 'ez a marketing nem működik'.

De tudod, mi volt a probléma? Nem a Facebook volt rossz, nem a Google, nem az Instagram. A probléma az volt, hogy én virágokat próbáltam ültetni előkészítetlen talajba, terv nélkül, nem tudva, hogy egyáltalán mit akarok elérni.

Nemrég beszéltem egy fodrásszal, aki pontosan ezt csinálta. Elindított egy Facebook hirdetést, mert hallotta, hogy 'manapság ez megy'. 50.000 forintot költött el két hét alatt, de egyetlen új ügyfél sem jött. 'Látod,' mondta nekem, 'ez a digitális marketing nem működik.'

De amikor megkérdeztem tőle, hogy kinek szólt a hirdetés, mit ígért, miért pont őt kellene választaniuk... Hát, nem voltak válaszai.

Ez elvezet minket a probléma gyökeréhez: a legtöbb magyar kisvállalkozó összemossa a marketinget a reklámmal. Azt hiszi, hogy ha csinál egy hirdetést - legyen az online vagy offline - az már marketing.

Olyan ez, mintha egy tapasztalt kertész munkáját csak a virágültetésre redukálnád. Igen, a virágültetés is része a kertészkedésnek, de mielőtt egy tapasztalt kertész egyetlen magot is a földbe tenne, előbb:

De a legtöbb vállalkozó egyből a virágültetéssel kezd. És aztán csodálkozik, hogy miért nem nő semmi.


Hogy tényleg megértsd, mi is az a marketing, kezdjük az alapokkal. A marketing egyszerűen megfogalmazva azt jelenti: hogyan találkozik a megfelelő emberekkel, a megfelelő helyen, a megfelelő időben, a megfelelő üzeneted.

Képzeld el úgy, mint egy hidat, ami összeköti azt, amit te kínálsz, azzal, amire másoknak szükségük van. Ez a híd azonban nem csak egy hirdetésből áll, hanem sok-sok pillérből.

A magyar vállalkozók 80%-a azért bukik el ezen a területen, mert csak a híd tetejét látja - a hirdetéseket, a posztokat, a szórólapokat - de a pillérek nélkül ez a híd összeomlik. Nem az ő hibájuk, senki nem tanítja meg nekik ezeket az alapokat az iskolákban.

Itt Magyarországon mi egy kis piac vagyunk, ahol mindenki ismer mindenkit, és sokáig működött csak az, hogy 'szájról szájra' építeni egy vállalkozást. De ma már ez nem elég. A digitalizáció miatt a konkurencia megnövekedett, az ügyfelek elvárásai változtak, és aki nem érti a marketing logikáját, az lemarad.

Például, vegyük Pistát, aki autószervizzel rendelkezik Debrecenben. Régen elég volt, ha a környékbeliek ismerték. Ma már ott van mellette öt másik szerviz, mindegyik Facebookon hirdeti magát, Google-on megtalálhatóak, és van értékelésük. Ha Pista csak feltesz egy Facebook hirdetést, hogy 'Jó árak, minőségi munka', az olyan, mintha egy virágot ültetne a betonba.

Szóval mit tehetne? Íme a 4 lépéses megoldás, ami minden sikeres marketing alapja:

Első lépés: Kinek?
Mielőtt bármilyen hirdetést vagy posztot csinálsz, tudnod kell, hogy kinek szól. Pista esetében ez lehet például az, hogy 30-50 éves férfiak, akiknek van autójuk, Debrecenben és környékén élnek, és fontosabb nekik a megbízhatóság, mint a legolcsóbb ár.

Itt arra figyelj, hogy konkrét emberekre gondolj, ne 'mindenki'-re. Sokan azt hiszik, hogy minél több emberhez szólnak, annál jobb, de ez nem így van.

Második lépés: Mit?
Mi az a konkrét probléma, amit megoldasz? Pista nem 'autót javít', hanem 'megbízható módon gondoskodik róla, hogy biztonságosan közlekedhess, és ne kelljen félned, hogy útközben lerobban az autód'.

Ez azért működik, mert az emberek nem terméket vásárolnak, hanem megoldást egy problémájukra. A legtöbb magyar vállalkozó azt kommunikálja, hogy mit csinál, nem azt, hogy miért jó ez az ügyfélnek.

Harmadik lépés: Hol?
Hol találkozol ezekkel az emberekkel? Pista célcsoportja valószínűleg nem TikTokozik, de lehet, hogy Facebook-on van, vagy Google-ben keres, amikor gondja van az autóval.

Itt a kulcs, hogy ne akarj mindenhol lenni egyszerre. Válassz 1-2 helyet, és ott légy igazán jó, mintsem hogy 10 helyen legyél középszerű.

Negyedik lépés: Hogyan?
Most jön csak a hirdetés, a poszt, a szórólap, de most már tudod, kinek, mit és hol mondasz. Ez olyan, mintha most ültetnéd el a virágot, de immár előkészített talajba, megfelelő helyre, jó időpontban.

Most nagyon fontos, hogy elmondjam: mi az, amit SOHA ne csinálj.

Az első nagy hiba: Ne kezdj egyből hirdetésekkel. Tudom, tudom, mindenki azt mondja, hogy 'ma már hirdetni kell'. De ha nem vagy tisztában a fenti 4 lépéssel, az olyan, mintha vakon dobnád a pénzt az ablakon.

A második csapda: Ne másold le, amit más csinál. Igen, látod, hogy a konkurensed hirdet Facebookon, de nem tudod, hogy ő mit ígér, kinek szól, és egyáltalán működik-e neki. Az, hogy valaki hirdet, még nem jelenti, hogy sikeres is.

A harmadik hiba: Ne várj azonnali eredményt. A marketing nem varázslat. Olyan, mint a kertészkedés, előbb el kell telnie időnek, amíg kisarjad a mag.

Mint ahogy egy tapasztalt kertész tudja, hogy a tavasszal elültetett paradicsom nem másnap terem, ugyanúgy a vállalkozásodban is türelem és következetesség kell. Ez nem gyorsaság kérdése, hanem türelem és jó tervezés.

És itt jön a lényeg: amikor a legtöbb vállalkozó azt mondja, hogy 'próbáltam a marketinget, nem működött', valójában azt mondja, hogy 'próbáltam virágot ültetni a betonba, és nem nőtt ki'. A probléma nem a virággal van, hanem az alapokkal.

A marketing tehát nem egy cselekvés, hanem egy rendszer. Egy gondolkodásmód. Egy hosszú távú stratégia, aminek a reklám csak egy eszköze.


Okés, most gyorsan összefoglalom a mai epizódot:
A marketing nem egyenlő a reklámmal. A marketing egy teljes rendszer - mint egy jól megtervezett kert - míg a reklám csak egy virág ebben a kertben. Ha nincs megfelelő talaj, terv és stratégia, akkor a legszebb virágok sem fognak megeredni.

A négy lépés, amit ma tanultunk - azaz Kinek? Mit? Hol? Hogyan? - a marketing gerince. Ez az, ami különbséget tesz a sikeres és sikertelen vállalkozók között.

Ahogy a kertészkedésben sem lehet egyik napról a másikra eredményt várni, úgy a marketing sem megy máról holnapra. De ha elülteted ezt a magot ma, már holnap máshogy fogsz gondolni a vállalkozásod növekedésére.

És most jön a legfontosabb rész - Mit ültess el ma?

Még ma, kora reggel vegyél elő egy papírt, és válaszolj ezekre a kérdésekre, őszintén, konkrétan:

  1. Kinek árulsz valójában? Ne azt írd, hogy 'mindenkinek', hanem gondolj egy konkrét emberre, akit ismersz, és akinek a terméked vagy szolgáltatásod tényleg jól jönne.

  2. Milyen problémáját oldasz meg ennek az embernek? Mit érez ő, amikor felkeresi a te vállalkozásodat? Mit szeretne elérni?

  3. Hol találkozol vele? Facebookon? Google-ben? A boltban? Egy barátja ajánlására?

  4. Mit mondanál neki, hogy érezze: te őt érted, és te tudsz segíteni neki?

Miért pont ezek a kérdések? Mert ez a négy kérdés az alapja mindennek, amit a következő hónapokban tanulni fogunk. És holnap reggel már látni fogod az első pozitív változást: egyértelműbb leszel az, hogy mit is csinálsz valójában.

A következő epizódban folytatjuk. Arról fogok beszélni, hogy 'Marketing vagy reklám?

És ne felejts el csatlakozni a Digitális Kertkör messenger közösségemhez! Írd oda, hogy melyik volt a legmeglepőbb dolog a mai epizódból. Kíváncsi vagyok a válaszodra, és még a közösség is tanulhat a te tapasztalataidból!


Minden további információt megtalálsz ITT a Digitális Kertemben, kiegészítő forrásokkal és letölthető munkalapokkal. Ne felejtsd el feliratkozni a podcastomra, hogy ne maradj le a következő epizódokról!

Köszönöm, hogy végighallgattál! Ez egy különleges utazás kezdete, ahol együtt fogjuk felépíteni a te digitális kertedet.

A következő alkalommal folytatjuk a kertészkedést, addig is, öntözz rendszeresen!


Kapcsolódó tartalom:
Link Kapcsolódó témák Utoljára módosítva
S01E04 - Marketing vagy reklám? - Fogalmak tisztázása egyszerűen
  • marketing
  • reklám
2025. 09. 02.
S01E02 - Az első virágmagok vetése - Hogyan kezdtem el a digitális eszközökkel való rendszerezést?
  • marketingeszközök
  • digitalizáció
2025. 09. 02.
S01E01 - Digitális Kertem bemutatkozás - Hogyan segít a vállalkozásod digitális növekedésében? - 2025. 09. 01.